Základní ustanovení
- Účelem etického kodexu je stanovit základní pravidla chování všech pracovníků organizace a informovat veřejnost o chování, které je oprávněna očekávat.
- Základem pro etický kodex je Listina základních práv a svobod, zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.
- Pečovatelská služba zabezpečuje § 40 a Odborné sociální poradenství § 37 odst. 1 písm. b), zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách.
- Pečovatelská služba umožňuje uživatelům – osobám bydlících v Přerově a jeho místních částech, které mají sníženou soběstačnost z důvodu věku, chronického onemocnění nebo zdravotního postižení, zůstat co nejdéle v přirozeném domácím prostředí a žít způsobem, který je ve společnosti pokládán za obvyklý.
- Odborné sociální poradenství – bezplatně podporuje uživatele sociální služby prostřednictvím kvalifikovaného sociálního pracovníka v tom, aby věděli svá práva i povinnosti, uměli účinně formulovat své potřeby a požadavky, byli schopni řešit svou nepříznivou sociální situaci vlastními silami. V tomto směru podporuje a pomáhá osobám pečujícím o letité a nemocné občany.
- Pracovníci pečovatelské služby provádějí své povolání ve prospěch jednotlivce a společnosti s úctou k člověku, k životu a zdraví. Své profesní konání chápou jako službu. Jednají v souladu se zákony České republiky a závaznými předpisy, platnými pro výkon jejich povolání.
Etické zásady ve vztahu k uživatelům
- Pomáháme lidem, kteří o naši pomoc požádají, a to bez ohledu na národnost, rasu, víru, věk, pohlaví, politické přesvědčení, ekonomickou situaci a společenské postavení.
- Podporujeme jejich soběstačnost, samostatnost, respektujeme rozdíly a potřeby každého člověka vedoucí k zachování běžného způsobu života, a to s vědomím ochrany před sociálním vyloučením.
- Každý uživatel služeb je pro nás rovnocenným partnerem, který má právo na svobodnou volbu ohledně řešení své nepříznivé sociální situace. Respektujeme jeho osobní názor, jak chce žít a využívat k tomu nabízené sociální služby.
- Služby poskytujeme v náležité kvalitě. Přistupujeme ke každému člověku jako k jedinečné lidské bytosti s porozuměním, úctou, trpělivostí a reagujeme na jeho potřeby.
- Chováme se zdvořile a dodržujeme zásady poskytování služby.
- Nevyžadujeme ani nepřijímáme dary a žádná zvýhodnění, která by mohla ovlivnit rozhodování o službě nebo oslabit profesionální přístup k uživateli či žadateli, nebo by mohla být pokládána za odměnu za práci, která je naší povinností.
Etické zásady ve vztahu k organizaci a ke svým spolupracovníkům
- Pracovníci plní odpovědně své povinnosti vyplývající ze závazků k pečovatelské službě, za svou práci nesou plnou odpovědnost a snaží se o to, aby úroveň služeb byla, co možná nejvyšší.
- Pracovníci respektují a využívají pokynů svých nadřízených a ostatních odborných pracovníků a využívají znalosti a zkušenosti svých kolegů.
- Pokud si pracovník není jist, zda jde o činnost slučitelnou s výkonem práce v pečovatelské službě, prodiskutuje záležitost se svým nadřízeným. Pracovníci dávají vždy přednost své profesionální odpovědnosti před svými osobními zájmy.
- Základem vztahů mezi pracovníky je vzájemně čestné, slušné a společensky korektní chování. Kritické připomínky vůči ostatním pracovníkům pečovatelské služby jsou řešeny výlučně na pracovišti a nikdy ne před uživatelem služeb či žadatelem o službu.
- Všichni pracovníci udržují a zvyšují prestiž svého povolání a pečovatelské služby. I v mimopracovní době jednají tak, aby nesnižovali důvěru v očích veřejnosti.
- Pracovníci jsou povinni se vzdělávat a udržovat svou způsobilost pro výkon své profese.